Sagt om fabriken
Sidan revideras allt eftersom ny information tillkommer. Ett stort tack
till alla som bidragit med ovärderlig hjälp!
Om du har synpunkter på innehållet eller om du har information om hattfabriken
och/eller dess personal är du välkommen att höra av dig via e-post till
hattfabrik @ flyborg.se.
Flygarlegend levererade hatt till Amerika
Nedanstående text är hämtad ur artikeln "Albin Ahrenberg flygarlegenden" av Ulf Wiberg i Kontakten, medlemsblad för Linköpings flygklubb, nr 4, 2005 (s. 8-9) - www.lfk.se.
Johan
Oskar Albin Ahrenberg, född 1889-09-27 i Arby, på
gränsen mellan Blekinge och Småland, död 1968-07-04. Han var skeppsgossen
vid flottan i Karlskrona. Flygutbildad 1919 inom Marinflyget. Efter
19,5 timmars flygerfarenhet blev han själv flyglärare för nya elever.
1920 provade han den då nya uppfinningen fallskärmen, genom att göra
ett uthopp över Karlskrona. Med tiden fick han många flyguppdrag, men
redan 1924 lämnade han militärflyget för det svenska civilflyget. 1929
skulle Ahrenberg försöka sig att flyga över Atlanten i västlig riktning.
Så här skriver Ulf Viberg om hans bedrift:
"...År 1927 hade svenskättlingen Charles Lindbergh företagit
sin berömda flygning från Amerika till Paris, och 1929 skulle Albin
Ahrenberg försöka sig på att flyga i motsatt riktning. Men det brukar
vara svårare att ta sig över Atlanten västerut i ett litet plan, och
är så ännu idag, än österut bl a beroende på vindarna som för det mesta
är västliga...."
"... Man skulle nyttja ett enmotorigt flygplan av märket Junkers
W 33. Vikt dryga tre ton, en 360 hästkrafters upptrimmad motor som gav
planet en fart på cirka 180 kilometer per timma och kunde hålla sig
i luften cirka sju timmar. Men sträckan till USA:s östkust var lång
och skulle gå via Norge, Färöarna, Island, Grönland och Labrador i Kanada
till New York.
Man skulle ha en blygsam
last av i huvudsak post men också en ask med en hatt från Karlskrona
Hattfabrik och med instruktion att överlämna hatten som gåva till den
förste svensk man fick kontakt med i Amerika !
Men redan från början hade man problem med sin nya och särdeles känsliga
motor och egentligen kom man inte längre än till Ivigtut på den sydvästra
spetsen av Grönland, jordens största ö. Sedan blev det båtresa tillbaka
till Sverige, trots ett försök med motorbyte.. Hatten från Karlskrona
då? Ja, den lär enligt historien senare ha överlämnats
till en av Ahrenbergs bröder, vilken då bodde i Amerika!..."
Lek
på skolgården
Carl Carlsson i Karlskrona skrev 2009-10-19 och berättade följande:
"... Jag har lite info. om Bernt
Petersson. Han spelade bas i Sonneys orkester... Hans bror Rune
spelade trumpet..."
Vidare skriver Carl att han "...gick i skolan på Möllebacken
alldeles intill Hattfabriken.... kan berätta att hattstockarna
bestod av en packe pappskivor. Dessa kom ibland ut på skolgården där
vi delade på dom och kastade skivorna i luften som fresbee ungefär,
vilka ännu inte var uppfunna..."